HISTORIE |
Co je to PanAmerican Highway Carretera Panamericana je systém silnic vedoucí z Aljašky do (a kolem) jižní Ameriky. První kongres jednající o prosazení této skvělé a odvážné myšlenky, jakož i o výstavbě se uskutečnil v Buenos Aires v roce 1925. Severní část cesty začíná ve Fairbanksu na Aljašce a pokračuje do města Dawson Creek v Britské Kolumbii. Jmenuje se Alaska Highway, dříve nesla název Alcan nebo též Alaskan International Highway. Je dlouhá 2.424km a probíhá hlavním severozápadním směrem. Výstavba silnice započala krátce po vstupu Spojených států do druhé světové války, sloužila jako zásobovací vojenská cesta a spojovala letiště v Kanadě a na Aljašce. Od března do listopadu 1942 stavební a technický sbor americké armády postavil pionýrskou stezku. Následující rok byla provizorní cesta dokončována většinou již soukromými staviteli. Kanadská část byla vedena přes Kanadu v r. 1946 a v r. 1948 byla celá cesta otevřená pro civilní dopravu. Dnes má většina z 1.946 km vedoucích Kanadou zpevněný povrch, zatímco většina aljašské části má povrch asfaltový. Silnice je otevřena celoročně, má servisní místa podél celé cesty, ačkoli v zimním období je jejich provoz omezen. Inter American Highway, je nazývána část Panamerické silnice , měřící přibližně 5.470 km a vedoucí velmi nerovným terénem z Lareda v Texasu do hlavního panamského města Panama City. Výstavba byla zahájena v r. 1930. První úsek, dlouhý 1.205 km, z Nuevo Laredo v provincii Rio Grande v Mexiku do Mexika City byl dokončen v r. 1936. Rovněž zbytek jižní části, vedoucí do Panamy byl oficiálně otevřen v dubnu 1936. K výstavbě silnice největší měrou přispěly Spojené státy. Alaska a Inter-American Highway propojují USA a Kanadu s Latinskou Amerikou. Jedna část Panamerické silnice zůstává nedokončena. Prochází většinou džunglí a je přibližně 160 km dlouhá. Spojuje východní Panamu s vesnicí Barranquillita v severozápadní Kolumbii. V r.1971 začala Kolumbie kolem nedokončeného úseku provozovat lodní přepravu automobilů a pasažérů . Počátkem osmdesátých let minulého století byly práce ve výstavbě obnoveny, ale současně jsou opět pozastaveny. Bolívar Highway (silnice Simona Bolívara) tvoří důležitou severní větev celého systému, spojující atlantský přístav La Guaira, blízko venezuelského Caracasu s Bogotou v Kolumbii. Z Buenos Aires se hlavní silnice vine podél východního pobřeží jižní Ameriky přes Montevideo v Uruguay, do brazilského Rio de Janeira. Střední větev vede z Buenos Aires do Asunciónu v Paraguay, odkud se silnice příčně napojí na možnou cestu od pobřeží k pobřeží, spojující Paranaguá v Brazílii, přes Asunción a bolivijský La Paz do Limy v Peru. Další příčně vedoucí cesta bude spojovat Limu a Brasilii, hlavní město Brazílie. The Bolivariana Highway vede z Maracaiba ve Venezuele a spojuje vnitrozemí Kolumbie, Ekvádoru, Peru, Bolívie a Paraguay. Další nová silnice dosáhne městečka Punta Arenas v jižním Chile, poblíž Magellanova průlivu a argentinskou Ushuaiu , blízko jižního cípu jižní Ameriky v Ohňové zemi. Jeden z nejnákladnějších úseků Panamerické silnice se nachází na chilském území, jižně od hl. města Santiaga. Má propojit centrální část země od města Puerto Montt s nejvýznamnějším střediskem jihu Punta Arenas. Tato nejjižnější větev nese hrdý název Carretera Austral, její výstavbu prosadil někdejší chilský prezident Pinochet a doposud si vyžádala na 300 mil. amerických dolarů. Až se stavební stroje a silniční válce zastaví v Punta Arenas, resp. v argentinské Ushuai, vznikne patrně nejdelší souvislá silnice téhož názvu na světě – slavná PanAmerican Highway – Carretera Panamericana |